business

Test av Facebook Paper

Anders Tufvesson

I går satt jag och testade nya appen från Facebook. Den heter Paper och är en väldigt trevlig bekantskap. Visst  har jag önskemål på saker jag skulle vilja göra men så här några timmar efter första testet är känslan det som är kvar. Den är helt enkelt ”dretsnygg” som vi säger här i Värmland. Ett nytt sätt att visa upp innehåll som skulle gjort Steve Jobs stolt.

Ni kan börja med att se Facebooks snygga reklamfilm för Paper först, innan min recension börjar.

Recension Facebook Paper

Det första du måste göra som användare är att du får se hur allt fungerar med en lite guide och en film. På några korta minuter får du en grundläggande introduktion liknande filmen ovan.

Facebook paper startar upp Facebook Paper introduktion

Därefter ska du koppla in ditt Facebook-flöde och välja vilka övriga ”kanaler” du vill följa. Facebook kallar dem sektioner.

Facebook Paper setup    bild 27   Facebook Papers välj kanaler

 

Det finns många olika kategorier att följa. Headlines, Creators, Flavor, Tech, Enterprise, Ideas, Equalize, Cute, LOL, Pop Life, Score, Exposure, Planet, All city, Well Lived, Family Matters, Glow, Home och Pride. Varje sektion är innehåll som Facebook styr. Det finns tydligen en (eller flera) curators för varje sektion. Allt innehåll är fokuserat på USA för än så länge går appen bara ladda hem från amerikanska App Store. Gränssnittet för att lägga till och ta bort sektioner är enkelt och översiktligt. Du scrollar runt mellan dem och väljer genom att dra upp en sektion i din samling överst i bilden.

Lägga till sektioner i Facebook Paper

Naturligtvis går det att posta status och lägga upp bilder på Facebook med appen. Jag gick ut hårt med den här statusuppdateringen:

Facebook paper välj Facebookflöde

Sedan började jag testa mig fram i det övriga innehållet. Nedan ser ni bilder på Tech, Enterprise och Facebook. Där vi bland annat kan se att Magnus Höij gillar semlor och den stora frågan om Kuba kommer bli kapitalistiskt.

Facebook Paper Tech  Facebook Papers Enterprise  Facebook Paper

Gränssnittet är intuitivt. I den övre bilden scrollar du mellan de olika sektionerna och i den undre bilden mellan posterna inom varje sektion. Vill du läsa en sektion klickar du eller ”swipar”  på den i helskärm. Till exempel artikeln från Business Insider som talar om att ”Russia is Looking Bad”. Som ni märker är inte allt nyheter utan en kunskap som de flesta har. :)

Facebook Paper

Vill jag sedan läsa en artikel så ”swipar” jag upp den. Och det är här dom små detaljerna finns. Se  filmen ovan eller få en aning om hur det fungerar med några bilder.

Facebook Paper  Facebook Paper  Facebook Paper

Det är i dom här små detaljerna som Steve Jobs ande på något vis har varit med. Eller när du klickar på jordgloben för att se det sista som dina vänner har gillat eller kommenterat och sedan stänger den vy som dyker upp. På det sättet som den försvinner med animering, åkning och att jordgloben ”ploppar” till är en sak som gör upplevelsen läcker. Jo, jag har inte något annat ord för det. Det är läckert.

Skulle du öppna en bild som är får stor för stående telefon kan du vinkla telefonen. Då åker bilden fram ock tillbaka.

Facebook Paper - picture slideing 1  Facebook Paper - picture slideing 2

Men hur snygg och läcker appen än är och trots att den har en sektion som heter Cute(!) kommer vi ändå fram till begränsningarna.

Facebook Paper Cute

För att fungera i Sverige måste vi ha svenska sektioner. Just nu finns appen bara i USA och jag förstår varför. Allt innehåll förutom ditt Facebook-flöde är med utgångspunkt USA. När Facebook framöver släpper appen på fler marknader är det för att de har curators i fler länder och anpassar sektionerna efter varje land. Frågan är hur länge vi får vänta innan vi har den i Sverige.

En annan sak jag saknar är möjligheten att lägga in egna rss-flöden. Det kanske kommer och då blir det ännu viktigare för alla som äger och driver en webbplats att känna till The Open Graph Protocol.

Slutsummering av Facebook Paper är att jag troligen kommer använda den sporadiskt till den kommer i Sverige. Men när de gör det kommer jag använda den. Flipboard kommer att behöva se upp. Paper är en tuff utmanare.

Ps. En sak jag inte fick med som jag märkte nu på morgonen är att Faceheads är tillbaka. Den funktionen som Facebook tog bort i sin vanliga app.

Facebook paper Facehead



« Tillbaka

Etiketter:

04 februari 2014 |

2 Kommentarer

  1. Pingback av Facebook 10 år och Paper visar vägen - Deepedition DigitalPR den 04 februari 2014 kl: 11:23
    Facebook 10 år och Paper visar vägen - Deepedition DigitalPR skriver:

    […] var ingen slump att Facebook släppte sin nya app Paper just nu (@anderstufvesson har recenserat den ingående). Självklart finns det en väldigt stark symbolik att ta in: den nya appen är en stark indikator […]

  2. Kommentar av Henrik den 04 februari 2014 kl: 19:30
    Henrik skriver:

    Coolt och hoppas vi får se den snart i svensk version. Bra recension!

Tyck till! :)

« Tillbaka