business

Är all PR bra PR? Vad tycker Louis Vuitton?

Anders Tufvesson

Ni har säkert hört det, all pr är bra pr. Det myntades säkert när tidningarna var i papper, BARA! Idag finns allt digitalt och den sociala webben med Twitter i spetsen kan sticka hål på ett varumärke. Just nu är Louis Vuitton i skottgluggen. Dn har en artikel om studenten Nadia Plesner som får böta 200 000 Euro för att hon målat en t-shirt med en bild av deras väskor (eller något som liknar deras grymt fula väskor). Vinsten av försäljningen gick till Darfur. Läs artikeln här i Dn om Louis Vuitton här!

Bloggarna Distuptive har skrivit om Louis Vuitton, bloggen Nakna Sanningen har också skrivit om Louis Vuitton. Jag tror inte att all pr är bra pr längre. För Louis Vuitton kommer de närmaste dagarna bli ”spännande”. Deras svenska pr-byrå kommer få det hett om öronen. Än så länge är de tysta. Men de sitter säkert och lyssnar på Twitter just nu. ;)

Jag gick in och gillade LV´s Facebook-sida (enda sättet att lägga en kommentar). Jag frågade om de var stolta och lade ut en länk till DN översatt med Google Translate. Det tog mindre än 5 minuter så var den borta. Bra varumärkesbygg av LV. Jag har naturligtvis en skärmdump:

Klicka för att få den större.

Här är länken till den översatta artikeln i DN.

Följ på Twitter via #LVgate.

Sedan har bloggen opassande skrivit om Louis Vuitton.
Ännu en blogg som skriver om Louis Vuitton.
Mer bloggat om Louis Vuitton.
En blogg till om Louis Vuitton.
En bloggpost om Louis Vuitton på engelska.



« Tillbaka

Etiketter:,

09 mars 2011 |

14 Kommentarer

  1. Kommentar av Magnus den 09 mars 2011 kl: 20:01
    Magnus skriver:

    Jag drog en Google translate på min post och la dit med, 56 sekunder senare är den fortfarande kvar, får se vad som händer.

  2. Kommentar av Magnus den 09 mars 2011 kl: 20:18
    Magnus skriver:

    Där försvann min kommentar med.

  3. Kommentar av Anders Tufvesson den 09 mars 2011 kl: 21:40
    Anders Tufvesson skriver:

    Märkligt agerande av dem på Facebook-sidan.

  4. Pingback av Louis Vuitton i blåsväder | Sven Wennerström den 10 mars 2011 kl: 0:08
    Louis Vuitton i blåsväder | Sven Wennerström skriver:

    […] Vuitton. Bland de andra bloggare som hakat på finns Disruptive, Henrik Alexandersson, Opassande,  Business by web och Farmor […]

  5. Kommentar av Christian den 10 mars 2011 kl: 1:09
    Christian skriver:

    Att anklaga Lois Vuitton att hjälpa till att sprida negativ info om dem är nog ganska värdelöst. Men det ändrar inte det faktum att de inte beter sig som folk.

    Jag tror det är desto viktigare att vi påtalar för andra vad de gjort och att denna händelsen inte glöms bort. Vi som är socialt aktiva kan påverka detta genom att länka till varandra. Vi bygger vårt kollektiva minne….

  6. Kommentar av annamalmberg2 den 10 mars 2011 kl: 8:56
    annamalmberg2 skriver:

    Bra att sådant här uppmärksammas. Det finns många företag, myndigheter och enslikda som kommer att behöva ta sig en rejäl funderare på hur man agerar nu när det är så lätt att påkalla betydelsefulla människors uppmärksamhet på rena dumheter.

  7. Pingback av Louis Vuitton #fails to support Darfur cause | TrulyTherese den 10 mars 2011 kl: 10:25
    Louis Vuitton #fails to support Darfur cause | TrulyTherese skriver:

    […] Vuitton’s PR agent in Sweden called Rosanna Mariano PR but she is declining a commentary. A fellow swede ”liked” Lous Vuitton’s Facebook page to be able to post a comment. But within 5 […]

  8. Pingback av Varumärke eller socialt ansvar? | Stefan Hadlin den 10 mars 2011 kl: 10:47
    Varumärke eller socialt ansvar? | Stefan Hadlin skriver:

    […] har fått stor uppmärksamhet på nätet och många som bloggar om Louis Vuitton och tycker att Louis Vuitton har skött detta idiotiskt. Här hittar ni artikeln i DN om Louis Vuitton. På twitter kallas detta […]

  9. Louis Vuitton handbags and corprate bullying! « Sverige är inte världens navel! skriver:

    […] Vuitton’s PR agent in Sweden called Rosanna Mariano PR but she is declining a commentary. A fellow swede ”liked” Lous Vuitton’s Facebook page to be able to post a comment. But within 5 minutes the […]

  10. Tankestörningar » Blog Archive » Louis Vuitton och det där med goodwill skriver:

    […] passar inte en Louis Vuitton “väska” in Louis Vuitton är ett symptom på ett stort problem Är all PR bra PR? Vad tycker Louis Vuitton? PR-konsult med tveksam moral Rossana Mariano PR fail Corporate Bullying Vuitton gör bort sig […]

  11. Louis Vuitton viker sig i frågan om Nadia Plesner! « Business by web skriver:

    […] Det tolkar jag som att hon blivit stämd för tavlan. Något som Louis Vuitton nu tar tillbaka och säger att det bara var de kommersiella produkterna. Vad är rätt och vad är fel? Jag vet inte, men kan konstatera att artiklar i tidningar på webben i kombination med bloggar, Facebook och Twitter kan skaka stora varumärken. Läxan att lära är att all pr är inte bra pr! […]

  12. opassande » Blog Archive » Louis Vuitton är ett symptom på ett stort problem – #lvgate skriver:

    […] några spänn, handlar det till största delen om att ha ett tvångsmedel för att tillskansa sig kontroll över både människors kunskap såväl som […]

  13. Pingback av Nadia Plesner spelar ett smart PR-spel | DeepeditionDeepedition den 21 oktober 2013 kl: 22:25
    Nadia Plesner spelar ett smart PR-spel | DeepeditionDeepedition skriver:

    […] Louis Vuitton förstår inte vad som händer och väljer att jobba med censur enligt den här postningen. Det är dumt oerhört dumt. Problemet är dock att deras svenska PR-byrå blir anklagad för […]

  14. Pingback av Lagen ska vara blind, även för Plesner | DeepeditionDeepedition den 21 oktober 2013 kl: 22:32
    Lagen ska vara blind, även för Plesner | DeepeditionDeepedition skriver:

    […] om tidigare, fortsätter och jag tycker det hela verkligen börjar likna en wag the dog. Plesner ser till att göra PR för sig själv, punkt. Hon väljer att spela på juridiska kort som många anser vara fel när hon nu kontrastämt […]

Tyck till! :)

« Tillbaka