business

Läser du också mail på semestern?

Anders Tufvesson

Det är många som inte kopplar av helt från arbetet under semestern. En del fortsätter kolla mailen löpande, via mobilen eller handdatorn. Andra loggar in någon gång i veckan och läser av inboxen.  Jag själv tillhör de som stänger av synkningen i mobilen under semestern, men loggar in någon gång då och då för att hålla inboxen tom.

Och är det just det som får oss att kolla av mailen?  Vi vill inte börja vår första arbetsdag med att ha 400 olästa mail, i mångas fall säkert ändå fler. Och kanske är vi också rädda för att missa något ”riktigt mail” bland alla dessa bacom-mail som samlar sig på sommaren  (ja, bacon-mail är alltså inte spam, utan sådana mail vi själva en gång bett om att få – men som vi inte läser, tex nyhetsbrev, uppdateringar etc).

Om vi skulle använda våra intranät, vår collaboration-plattform (tex Sharepoint) mer till att dela information skulle detta problemet delvis lösa sig. Där finns sjävla informationen, och det är enkelt att skapa prenumerationer, tex en gång i veckan eller en gång i månaden som berättar vad som är nytt/ändrat.

En annan möjlighet är förstås att tänka på vem vi mailar på sommaren. Kanske ska vi inte använda grupper för att tala om att det bjuds på glass vid eftermiddagsfikat, utan istället skicka mailen till dem vi vet är på plats. Givetvis är chat (instant messaging) ett verktyg som skulle kunna fungera utmärkt här.

Kanske kan vi alla hjälpas åt, och låta denna sommaren bli sommaren då mailskörden efter semestern är mindre. Nästa sommar arbetar vi smartare och delar information på ett mer strukturerat och smart sätt.  Vad tror ni?

Trevlig sommar!

//Magnus



« Tillbaka

08 juli 2010 |

1 kommentar

  1. Kommentar av Johan N den 30 september 2010 kl: 13:41
    Johan N skriver:

    Jag jobbar med erbjuda den lösning eller det synsätt på samverkan och delningsverktyg du eftersträvar.

    Vi har utvecklat ett eget intranät, ett socialt intranät som heter MyLive. Syftet är att lyfta det arbete och samarbete som finns på det fysiska kontoret till det digitala intranätet. Med hjälp av wikis, projektgrupper och medarbetsprofilering kan kunskap och erfarenhet samt information finnas tillgängligt i intranätet, för alla. Detta minimerar det du nämner, påtryckningen av information och skapar ett naturligt flöde.

    I folkmun kallas detta för Enterprise 2.0 och är absolut inget nytt. Det är komiskt och lite synd att vi inte har försökt lyfta in dessa funktioner i organisationer tidigare. Tekniken och synsättet har ju funnits.

    Kolla gärna http://www.sociala-molnet.blogspot.com och vår kommande webb http://www.socialaintranät.se för mer info!

    /Johan N

Tyck till! :)

« Tillbaka