business

IT-system i moderna bilar – Del 1

Anders Tufvesson

Jag kommer under dom närmaste månaderna skriva lite bloggposter om IT-system i dagens bilar. Våra bilar blir mer och mer beroende av olika typer av IT-system för att fungera och som konsument blir det betydligt svårare att förstå vad som kostar pengar och varför.

Skälet till den här lilla serien är att jag köpte en ny bil i januari 2013. Den var då begagnad av 2012 år modell. Den var alltså knappt 1 år gammal. Jag är mycket nöjd med bilen och under större delen av 2013 levde vi i symbios. Det var bara en sak som jag saknade. Min föregående bil hade ett drag och den nya hade inte det. I november gav vi upp. Vi hade under hela året saknat ett drag i många olika situationer och att låna kompisens bil, som har drag, blev till slut ohållbart. Vi beslöt oss därför att sätta på ett drag. Jag kontaktade företaget där jag köpte min bil för ett pris på ett drag, monterat och klart. Jag fick ett pris på 10.900 kronor. Mycket pengar med inte hutlöst på något sätt. Men bara för att jämföra satte jag mig ned med Google och sökte lite. Ganska snart hittade jag den här artikeln i Teknikens värld: Dragkrok på bilen – ett dyrt lyxtillval. Jag kollade upp den leverantör som är alternativet till märkesverkstaden i artikeln och det visade sig att han reser runt i Sverige och monterar drag. Det är vad han gör. Prislappen på ett monterat drag var 8.900 kronor. Dvs. 2000 kronor billigare för ett drag från Westfalia som gör det drag som jag skulle få på bilen som ”original”. Dessutom slapp jag åka iväg med bilen till verkstaden och sedan hämta den. För 8.900 kronor kommer montören hem till mig och monterar den på kvällen. Perfekt, tänkte jag och slog till.

Här slutar inte historien. För det visade sig att när draget var monterat har mitt bilmärke en lite ”feature” som gör att ESP-varningen tänds. Jag blev upplyst om att jag måste ”koda in” draget i bilen, så att bilen vet att draget finns där. Enligt personen som monterade var det en kostnad på 200-300 kronor. Det var ingen fara att köra med bilen och min leverantör som sätter på 100-tals (1.000-tals?) drag varje år sa (detta är hörsägen) att vissa märken gör så här och andra inte.

Några veckor senare bokade jag tid på märkesverkstaden för första servicen och upplyste då servicemottagaren att jag har satt på ett drag och behövde koda in det. Jag blev minst sagt förvånad när hon meddelade att det skulle kosta 1.000 kronor. Min lilla vinst på 2.000 blev hastigt och lustigt 1.000 kronor. Med det som framför allt gör mig lite fundersam är hur it-system hanteras av tillverkare i bilar. Jag har under det senaste året blivit väldigt imponerad av hur välbyggd min bil är. Till och med under bilen är det en detaljkvalitet som är enormt bra. Hur kommer det sig då att de inte kan bygga ett IT-system i bilen som inte känner av att jag sätter på ett av de vanligaste tillbehören som dessutom är det som bilföretaget har som ”original”?

Är det för att se till att märkesverkstäder eller andra verkstäder som har utrustning för det skall ha ett försprång eller finns det något annat skäl? Som en lite notering här så tar en konkurrerande verkstad här i Karlstad som inte är märkesverkstad 400-500 kronor för uppdateringen. Dom har samma kostnader för utrustningen.

Jag har därför börjat fundera lite på hur framtidens datasystem i bilar kommer påverka oss och varför det inte är Plug and Play? Jag skickade ut ett antal frågor till följande generalagenter: Audi, BMW, Ford, Kia, Mercedes, Nissan, Volvo, VW och Toyota.

Nu återstår att se om följande bloggpost blir om IT-system i bilar eller kundsupport hos generalagenter. Hittills har jag haft kontakt med tre av dem. En har redan fått en stor stjärna i kanten. Men mer om det i nästa bloggpost.



« Tillbaka

Etiketter:

09 januari 2014 |

3 Kommentarer