business

Google Instant Search

Anders Tufvesson

Förra veckan lanserades Google Instant Search, det vill säga sökning i realtid. När du börjar skriva en sökning visas sökresultatet löpande för dig. Jag menar naturligtvis inte det som under lång tid har dykt upp på exempelvis google.se där en ruta kommer fram under sökfältet med förslag, nej Google Instant Serach visar hela resultatlistan med sponsrade länkar och allt! Just nu fungerar det bara på google.com men säkert får vi se det på svenska google.se inom kort.

Säg att jag skall söka efter ”lastbilar till salu”. När jag börjar skriva och kommer till ”la” visas:

Lady Gaga dyker snyggt och fint upp på en lastbilssökning. Fast just nu är hon nummer ett på ”la”. När vi skriver vidare ändras sökresultatet löpande vid varje tangenttryckning. När vi kommer till ”last” får vi upp Last.fm:

När vi ha kommit till ”lastbil” börjar det bli intressant. Tänk om ditt företag ligger nummer ett på ordet ”lastbilar” men inte på ”lastbil”. Då är risken stor att en besökare i det här läget stoppar sökningen efter ”lastbilar till salu” för att hon har fått ett relevant sökresultat. Dvs. med Google Instant Search kommer vi se mer fokus på singularis-sökningar än plural. Med andra ord är kommer det bli bättre att ligga etta på ”lastbil” än ”lastbilar”. Det andra om kommer hända är att utrymmet under sökrutan minskar. Det kommer finnas mindre plats för organiskt resultat innan vi bestämmer oss. Se exemplet nedan med en sökning som kommer bli ”Volvo V60”:

Här tar först rutan plats, sedan en sponsrad länk. Fört därefter kommer första organiska resultatet. Tänk om det finns tre sponrade länkar i toppen? Då blir det inte många organiska länkar kvar.

Sedan kommer det nog bli segt att jobba med Google Instant Search via dåliga mobiltelefonuppkopplingar. Kommer den hinna med, eller kommer tjänsten vara så smart att den känner av uppkopplingsfart? Många frågor finns kvar men helt klart kommer det ställas andra krav när en nyckelordsanalys skall göras. Singularis är bättre än plural är en effekt av nya Google Instant Serach. Så det är dags att fundera på om ni ligger bäst till på lastbil eller lastbilar (eller vilka ord ni nu har)?

Det som kommer att bli viktigt är att analysera vilken trafik som kommer från sökmotorer och vilka ord som ger en bra konvertering. Vi kommer i ett senare blogginlägg ta upp den tråden.



« Tillbaka

13 september 2010 |

1 kommentar