business

IT-system i moderna bilar – Del 2

Anders Tufvesson

För en vecka sedan skrev jag ett inlägg om IT-system i moderna bilar. Jag avslutade med en stilla undran om nästa artikel skulle bli en fördjupning i ämnet eller bloggpost om hur kundservice fungerar hos generalagenter för olika bilmärken i Sverige.

Det blir tyvärr en bloggpost om hur kundservice fungerar. De bilmärken som fick frågorna var: Audi, BMW, Ford, Kia, Mercedes, Nissan, Volvo, VW och Toyota.

Av dessa är det ett som får plus i kanten. Tack BMW för ett bra och tydligt svar!

Vad gäller de andra så har jag inte hört något från Kia, Volvo och Toyota.

VW har skickat att dom tagit emot min fråga.

Audi har tagit emot min fråga och sedan hänvisat mig till närmast återförsäljare. Jag har svarat att jag vill ha ett svar som inte är färgat av lokal priskonkurrens eller brist på konkurrens och att jag nöjer med mig med tidsindikationer.

Nissan bad mig ringa huvudkontoret, vilket fick mig att undra lite vem jag hade kontaktat. Det visade sig att kundservice inte sitter på huvudkontoret. Jag ringde dit och fick en e-postadress som jag e-postade frågorna till. Därefter har det varit tyst.

Ford gav ett halvt svar och hänvisade till återförsäljare. Dom fick samma svar från mig som Audi ovan.

Mercedes hänvisade också till en återförsäljare och fick mitt svar som ovan. Mercedes svarade:

Alla auktoriserade verkstäder arbetar på samma sätt så vi kan se att ett svar skulle bli ”färgat” av lokal konkurrens som du skriver. Då vi inte kan utläsa från ditt mail att det gäller din egen bil ställer vi oss frågande till vad du hade tänkt använda svaren till och vart detta skulle publiceras om det nu var din tanke.

Jag svarade att det var av eget intresse vid framtida bilköp och att jag skriver på den här bloggen. Därefter har det varit tyst.

Just nu är det tummen upp för BMW. Fortsättning följer.



« Tillbaka

Etiketter:

15 januari 2014 |

1 kommentar