business

Reflektion av Google Analytics Conference 2012

Victoria Lindblom

Årets Google Analyctis Conference gick av stapeln i Stockholm idag. En heldag som ingår in en eventvecka som går under titeln Digital Days. Google Analytics konferensen har växt enormt sedan förra årets allra första och den hade i år 325 besökare och 100 stod på reservlistan. Vi fick en fullspäckad agenda med två parallella spår, en för marknadsföring och en lite mer ”hard core” teknisk variant.

Efter en kort trendanalys och en snabbsummering av alla föreläsningar så har de en gemensam nämnare; Custom Variabler. Flera talare pratade om vikten att sätta korrekta Custom Variabler för att sedan bygga unika segment på dessa. Detta är förvisso inte på något sätt en nyhet för oss i branschen men det är bra att man visar konkreta case kring dem.

Också de nya fräscha funktionerna som lanserades i slutet på förra året i Google Analytics version 5 som vi sett varit mycket användbara i våra egna kundanalyser fick lite extra fokus under dragningen av Chris Anderson, Google USA, i Measurement Sociala Media. Jag tänker främst på Multi Channel Funnels, dvs flera kanalers samverkan till avslut, men också den helt nya Social rapporten som är bara några veckor gammal.

Vi fick bekräftat åter igen att mobila besökare blir allt viktigare. Sven Törnkvist, Google Sverige, berättade om att genom tekniken som mobil användning tillåter har konsumenternas beteende förändrats. Vilken säljkanal du ska använda bestämmer konsumenten och därför är det viktigt att tänka ”non line”. Med mobilen byggs bryggor mellan on-site och off-site och det gäller för oss att finnas där konsumenterna är.

För övrigt, segmentera dina data samt se till att använda marknadsföringsbudget fördelad på att både att nå nya besökare men också för att ta hand om dem som redan är bekanta med varumärket.



« Tillbaka

Etiketter:, ,

08 maj 2012 |

0 Kommentar

   Inga kommentarer än... Bli den första!

Tyck till! :)

« Tillbaka