business

#Webbdagarna 2012 – en reflektion.

Anders Tufvesson

Webbdagarna. Smaka på ordet. Webbdagarna. Två dagar om webb tänker ni som inte var där. Slutsummeringen är att det faktiskt handlade mycket om att göra bra saker. Dvs. alla företag och personer skall göra bra saker. Joakim Jardenberg sammanfattade det med ”Do good shit”. Men det genomgående temat var att göra bra saker samt att göra det transparent. Att våga göra bra saker via sociala medier. Det fanns mängder med exempel på hur olika företag och organisationer använder sociala medier till att göra bra saker och att vara transparenta. Bland annat Ving och Viasat visade på detta.

Men om vi betänker det faktum att LinkedIn har ca 980 000 användare i Sverige, Facebook har 4 638 500 och Twitter ca 250 000 så är det idag i Sverige fler som inte har ett konto för sociala medier än de som inte har det. Det finns 260 260 personer som har Facebook som är över 64 år. 932 680 är mellan 13-19 år. Facebook har alltså en bra spridning på användarna. Men börjar vi fundera på hur många som faktiskt använder Facebook, dvs. loggar in och delar med sig, kommenterar mm, blir bilden lite annorlunda. Jag har en ganska strikt syn på vilka som blir mina vänner på Facebook, vilket gör att jag har 343 vänner. Av dessa uppskattar jag att ca 150 är någorlunda aktiva, ca 100 stycken är där ibland och 100 använder inte sitt konto.  Om det är ca 30% som inte använder sitt Facebookkonto innerbär det att av de 4 438 500 konton som finns i Sverige är det bara 3,1 miljoner konton som är aktiva. Tar vi bort ytterligare 5% som troligen är test och fejkkonton är vi nera i ca 2,9 miljoner konton. Det är alltså ca 6 miljoner svenskar som inte går att nå via Facebook. Alltså måste alla företag vara bra och göra ”Good shit” på sin webbplats och intranät också om vi skall hålla oss inom den digitala världen. Självklart skall alla organisationer och företag vara bra i grunden. Men om vi skärmar oss till webben, det heter faktiskt webbdagarna.

När det nu är influenser från Jocke Jardenberg och Johan Ronnestam som ringer kvar i öronen (Se hans föreläsning här). Det är nu upp till alla oss som besökte Webbdagarna att samla alla bra tankar och intryck och överföra dem till de digitala kanaler vi jobbar med på det egna företaget och åt kunder i de fallen vi jobbar som konsulter. Vi har också ett kollektivt ansvar att sprida kunskapen uppåt och visa ledningsgruppen att det finns ett värde i att göra bra saker. Det kommer troligen inte att vara en ny värld nästa vecka men om vi tillsammans blir en smart svärm som Adam Hassan pratade om i sitt framträdande och kollektivt föra fram vårt budskap.

Till sist vill jag bara passa på att säga en lite sak om vem som var snällast på Webbdagarna. Jo, det var Therese Reuterswärd!



« Tillbaka

Etiketter:

26 mars 2012 |

2 Kommentarer