business

NötCrème – En facebooksida med potential

Anders Tufvesson

Många älskar produkten. Det rektangulära vitgröna plastpaketet går för de allra flesta tillbaka många år i tiden. Vi är många som med ett njutningsfullt leende har rivit av ett hörn och sakta klämt och bitit i oss denna ljuvliga hasselnötshistoria.

NötCrème finns på Facebook. Dom har en egen sida med närmare 30 000 personer fans. Frågan är hur många av dessa som löpande köper en NötCrème? Jag är dålig på att gissa här men det är säkert inte speciellt många. Företaget bakom produkten använder inte heller sidan speciellt mycket. För ett tag sedan basunerade de ut att Nötcréme kommer in en ny smak. Salmiak, dvs. en lakritssmak. Vänta nu lite. En Nötcréme som smakar lakrits? Varför då? De kände kanske att de måste förnya sig?

Recept för ökad försäljning?
Jag har ett bättre förslag. En gång i månaden. Förslagsvis på en torsdag, ska de lägga ut ett recept på en efterrätt där det ingår NötCrème. Tänk dig – kladdkaka med NötCrème-glasering, chokladmousse med NötCrème-smak…. Det tror jag skulle få fart på försäljningen! 30 000 fans x 5 NötCrème en gång in månaden blir 150 000 fler sålda enheter per månad. Visst kan det vara så att alla inte köper tänker du? Men ärligt… Det är NötCrème! Alla älskar det!



« Tillbaka

07 mars 2012 |

2 Kommentarer