business

Adobe SiteCatalyst släpper version 15

Victoria Lindblom

Första reaktionen är att Adobe (fd Omniture) nu äntligen på allvar tagit upp kampen med gratisprogrammet Google Analytics. Sedan något år tillbaka har det känts som om de verkligen halkat efter i utvecklingen, under tiden som Google gång på gång skickat ut nya häftiga funktioner.

Den nya versionen är en mycket stor uppdatering, då många av de nya funktionerna krävde att hela databasstrukturen byggdes om. Det är viktigt att poängtera detta då vi som använder verktyget noga måste planera in överflytten till nya versionen. Den kommer alltså inte att ske automatiskt över natt, utan måste göras i samråd med Adobe under ett månadsskifte.

De allra bästa förändringarna för det dagliga arbetet med webbanalys enligt mig är:
A) Gratis segmentering (låg tidigare som betald option)
B) Köra trendlinjer på flera mätvärden samtidigt för att se deras eventuella samband
C) Att man får med besök och unika besökare i de flesta rapporterna

I övrigt kommer t ex bounce rate finnas automatisk (kan man tycka borde varit standard sedan länge 🙂 men som man löst genom att skapa en egen beräkning). Vidare kommer vi kunna göra subrelationer mellan vissa mätvärden som tidigare inte var möjligt och det kommer finnas en instrumentpanel med de vanligaste värdena redan när man loggar in.



« Tillbaka

Etiketter:, ,

05 maj 2011 |

0 Kommentar

   Inga kommentarer än... Bli den första!

Tyck till! :)

« Tillbaka